دریاچه شیهون

دریاچه شیهون

 

استان خوزستان در جنوب کشورمان جاذبه‌های زیادی دارد که ما در مطلب مهم‌ترین دلایل برای سفر به خوزستان که باید بدانید به طور مفصل به معرفی آنها پرداختیم . یکی از این جاذبه‌ها دریاچه مصنوعی شیهون است که در اثر احداث سد دز حدود ۵۰ سال پیش به وجود آمده است . این دریاچه با داشتن آب و هوایی مطبوع و ایجاد شرایط مطلوب برای تفریح، به مقصدی محبوب برای گردشگران در دل رشته کوه‌های زاگرس و در یک استان گرم و خشک تبدیل شده است . به همین جهت ما در این مطلب از مجله گردشگری بلیط اینجا قصد داریم به معرفی دریاچه شیهون بپردازیم .

دریاچه شهیون کجاست؟

همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم دریاچه شیهون از جاذبه‌های گردشگری استان خوزستان است که در ۱۵ کیلومتری شهر دزفول واقع شده . فاصله ی این دریاچه با اندیمشک ۲۳ کیلومتر است . آب آن از رشته کوه‌های اراک و الیگودرز سرچشمه می‌گیرد . عمق آب شیهون به میزان بارندگی بستگی دارد . اما پر عمق‌ترین قسمت آن به ۵۰ متر می‌رسد و مساحت آن هم چیزی حدود ۶ هزار هکتار می‌باشد .

برای بازدید از این دریاچه مصنوعی که به دریاچه دز هم مشهور است. باید ابتدا به شهرستان دزفول در شمال خوزستان رفته و سپس از طریق یک راه آسفالته که دزفول را به شیهون وصل می‌کند به آخرین روستا یعنی آبید سری بروید . جاده تا پای دریاچه آسفالت است و در کنار دریاچه نیز پارکینگ‌هایی ایجاد شده است . در این پارکینگ ها قایق‌هایی برای گردشگران در نظر گرفته شده .

 

معرفی دریاچه شیهون

 

همانطور که گفتیم عمق و مساحت دریاچه بسته به میزان بارندگی متفاوت است . اما طول آن حدود ۶۵ کیلومتر میباشد . آب این دریاچه که از ارتفاعات اراک و الیگودرز سرچشمه می‌گیرد بعد از گذر از کوه‌های زاگرس و پیوستن ریزاب‌های متعدد به آن به مقصد نهایی یعنی دریاچه دز می‌ پیوندد . این دریاچه دو رود اصلی به نام‌های سزار و بختیاری دارد .که سزار در شمالی‌ترین بخش آن و از سه شاخه ماربره، تیره و سبزه تشکیل می‌شود . رود بختیاری نیز در ۴۰ کیلومتری پیوند سرخاب به رود سزار وصل می‌شود .

یکی از جذابیت‌های این دریاچه مصنوعی وجود جزایر کوچک و بزرگ با داشتن درختانی از کنار و بادام کوهی در آنهاست . این جزایر چشم انداز زیبا ایجاد کرده‌اند که به جذابیت این منطقه افزوده . بزرگترین جزیره در وسط دریاچه ۶۰ هزار متر مربع وسعت دارد و با داشتن انبوهی از درختان؛ قابی دیدنی را خلق کرده است .

از نظر زمین شناسی دریاچه سد دز در منطقه‌ای واقع شده است که به دو بخش شمالی و جنوبی قسمت می‌شود  .نزدیکی این دریاچه به کوه‌های زاگرس در شمال و جلگه خوزستان در جنوب باعث شده تا گونه‌های آب و هوای متنوعی در این منطقه شکل بگیرد . وزش باد از جنوب شرق باعث ایجاد تابستان‌های گرم و زمستان‌های معتدل می‌شود و وزش باد از شمال غرب باعث معتدل شدن هوا در تابستان و سرمای هوا در زمستان میشود .

از نظر تنوع جانوری در این منطقه می‌توان حیواناتی نظیر :روباه ،خرگوش و پرندگانی مانند تیهو ،کبک و پرندگان دریایی را یافت .در بخش‌های صعب العبور این خطه پلنگ نیز زیست می‌کند .

 

دیدنی های دریاچه شیهون

یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های دریاچه شیهون وجود ماهی‌های قزل آلا در آن است که یک ماهی سردآبی محسوب می‌شود. و زیست آن در یک استان گرمسیر خود یک شگفتی به شمار می‌رود. به خصوص قزل آلای رنگین کمانی که از ماهی‌های غیربومی دریاچه دز محسوب می‌شود و با توجه به سازگاری که توانسته با دمای محیط کسب کند از چندین سال گذشته که در این دریاچه رهاسازی شده به زیست خود ادامه داده است .

یکی دیگر از جذابیت‌های این دریاچه داشتن دماهای مختلف در بخش‌های متفاوت آن است . مساحت دریاچه شیهون بسیار بزرگ است و در نقاط مختلف آن دما فرق می‌کند . علت این تفاوت این است که در بعضی از نقاط جریان‌های خنک فصلی از ارتفاعات به این منطقه می‌وزد . از دیگر دلایل اختلاف دما چشمه‌های زیرزمینی است که از بستر دریاچه می‌جوشد . این دو علت باعث کاهش دمای آن نسبت به محیط اطراف می‌شود . که به طور کلی بستر مناسبی برای زیست ماهی قزل آلا فراهم کرده . علاوه بر این‌ها جای جای منطقه پر از دیدنی‌ها و جذابیت‌های تماشایی است . وجود کوه‌های زاگرس در اطراف ،سنگ‌های ماسه‌ای و دره‌های عمیق بخشی از مناظر دیدنی این خطه می‌باشد .

 

جزیره شیهون

شاید برایتان جالب باشد که بدانید سد دز یکی از بلندترین سدهای دنیا و دریاچه آن نیز یکی از زیباترین دریاچه‌ها به شمار می‌رود . همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم وجود جزیره‌های کوچک و بزرگ در آن با جلوه سبز رنگ جذابیت آن را دوچندان کرده است . بزرگترین جزیره شیهون که فاصله آن با جزایر دیگر بیشتر است و مساحت آن نیز نسبت به سایر جزایر بزرگتر می‌باشد ۶۰ هزار متر مربع وسعت دارد .  وجود درختان بادام کوهی و بید و کنار و گونه‌های مختلف جانوری از جمله خرگوش و روباه و کبک و پرنده‌های دریایی در این جزایر آنها را دیدنی و منحصر به فرد کرده است .

 

 

تفریحات دریاچه ی شیهون

 

گردشگران می‌توانند در دریاچه شیهون و اطراف آن تفریحات متفاوتی را تجربه کنند . از جمله ورزش‌های آبی مانند :قایقرانی، اسکی ،شیرجه زدن از روی صخره‌های اطراف به داخل دریاچه، شنا و …

همچنین می‌توان با گشت و گذار در جزیره‌ها با استفاده از قایق‌های موجود در دریاچه که شما را به آنها می‌رسانند؛ تجربه ای متفاوت و بی‌نظیر برای خود ثبت کنید .

اطراف دریاچه شیهون  نیز روستاهای زیادی وجود دارد. که بازدید از آنها و گشت و گذار در آنها نیز خاطره‌ای جذاب برای مسافران و گردشگران در این منطقه خلق میکند .

اما این موضوع را در نظر داشته باشید که ماهیگیری در دریاچه سد دز ممنوع است .چراکه این دریاچه یکی از اکوسیستم‌های مهم آب شیرین و زیستگاه انواع گونه‌های آبزی بومی می‌باشد .به همین دلیل ماهیگیری در این منطقه نیازمند اخذ مجوز لازم از سازمان حفاظت از محیط زیست است .

همچنین شیرجه زدن و شنا و آبتنی در دریاچه شیهون خیلی امر مطلوبی نیست . چرا که در بخش‌هایی که به دیواره سد نزدیک است ؛احتمال کشیده شدن جریان آب توسط توربین‌ها بسیار بالا می‌باشد و شما را مثل گرداب درون خود خواهد کشید .

 

بهترین زمان سفر به دریاچه شیهون

همانطور که می‌دانید استان خوزستان آب و هوایی بسیار گرم و شرجی دارد. به همین دلیل ممکن است تحمل آب و هوای این منطقه برای گردشگران و غیر بومیان به خصوص در فصل‌های گرم کار بسیار دشواری باشد. بنابراین اگر می‌خواهید به گشت و گذار در این منطقه بپردازید و به بازدید از دریاچه شیهون در هوای معتدل بپردازید بهتر است فصل بهار و یا ماه‌های آخر فصل زمستان را برای سفر به خوزستان و بازدید از این جاذبه گردشگری انتخاب کنید.

اقامت در دریاچه شیهون

 

اگر قصد این را دارید که شب را در منطقه شیهون بمانید، نزدیک‌ترین روستا به این دریاچه روستای پامنار است. که اقامتگاهی مناسب برای گردشگران در آن فراهم شده . شما با اقامت در این روستا می‌توانید علاوه بر تجربه یک شب رویایی در محیطی روستایی ، چشم اندازی جذاب به دریاچه داشته باشید . همچنین در پشت سد دز و در منطقه پلاژ ویلاهایی وجود دارد. که می‌توان از طریق رودخانه و با استفاده از قایق به آن ها رفت . اگر هم اهل طبیعت و کمپ زدن در آن هستید می‌توانید در کنار دریاچه چادر زده و یک شب با صفا و به یاد ماندنی را به صبح برسانید . البته این نکته را در نظر بگیرید که برای این کار لازم است امکانات و تجهیزات کمپینگ را به همراه داشته باشید .

 

 

 

برای تهیه بلیط با بهترین شرایط و سفر به نقاط مختلف ایران به سایت بلیط اینجا مراجعه کنید .

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها